Direktlänk till inlägg 23 juli 2013

(O)turlig Grisjakt

Av Rebecka Bruvik - 23 juli 2013 21:36

Då jag ska hämta min studsare (Browning X-BOLT Hunter) på torsdag så sitter jag med min sambo Jonathan när han jagar för att så komma ut lite iallafall. 

 Vi hade sett bök nere vid en bäck där det verkade vara en grisväxel. Vi hade även hällt ut ett lockmedel på två mörkna stubbar 50m från jakttornet tidigare på eftermiddagen. 

 Runt 21.00 satte vi oss tysta i tornet. Just när jag sätter mig tillrätta stöter Jonathan till mig och pekar 400m rätt ut i havreåkern. I skogsbrynet står en gammal älgko och tittat förundrat på vad vi gör. Hon fortsätter oberört att beta i havren. 

 Vi sitter och beundrar henne och ser hur hon sakta men säkert betas sig fram mot åkanten men försvinner in i skogen när hon fått vittring på någon, kanske oss?

 Vi sitter ca 30min till och då brakar det till 50m in i skogen bakom oss, ur kommer en klumpig ungtjur och tittar förvirrat runt sig. Han kikar lite men börjar beta och gå bort mot skogsbrynet i andra änden på vallen som gränsar till havren. Samtidigt ser vi en annan ungtjur komma från samma håll som kon tidigare kom ifrån, de får syn på varandra och möts på vallen och sällskapar medans de betar. 

  När vi sitter och tittar förundrat på tjurarna som kommer så bra överens dyker en bock upp, en fin fyrtaggare som fejar hornen på en hägg vid ån. Älgtjurarna vänder på huvudena och stirrar länge länge på bocken som börjar gå mot dem. De är nästan bara 50m mellan dom när bocken går förbi utan att vänta en blick åt dem. Istället hoppar han iväg och vi ser honom inte längre. 

  Jag och Jonathan slappnar av lite och kikar fortfarande på älgarna som står kvar på samma fläck. Fort som tusan dyker bocken upp igen, men den här gången med sällskap av en fyrtaggare till. De slåss om reviret ett himla tag för att sedan fortsätta in i skogen.

  Nu börjar de mörkna på lite och plötsligt hör vi ljud i från skogen... grymtningar är det, dock från grannmarken men vi är säkra på att viltväxeln är aktiv. Vi väntar och väntar och tillslut börjar mitt ben slumra till och jag måste byta ställning. Sträcker på mig och råkar göra ett väl hörligt ljud ifrån mig (SKIT). Då hör vi hur det brakar till under oss och båda flyger upp som stuckna grisar! Måste varit ett mindre djur som inte fattat att vi var där. 

  Vi skrattar tyst och skakar på huvudena åt våra nerver. 

  Nu börjar det bli för mörkt för att skjuta och vi bestämmer oss för att bege oss hemåt (01.00), jobbet väntar ju imorgon. Då ser vi kon komma tillbaka, hon går mot oss och ställer sig 100m från oss och betar, vi tittar nyfiket men myggen äter upp oss så vill gå hem, utan att skrämma älgen. Vi försöker lösa situationen genom att röra på oss och prata högre men hon hör inte. Till slut försöker Jonathan låta som en älg själv, lika fort springer hon livrädd in i skogen... Kanske någon behöver öva mer   .

Vi knatar trötta hem, det blev ingen gris - Men en himla härlig naturupplevelse!


Väldigt dålig bild med mobilkamera, men här står tjurarna och kikar på bockarna när de slåss.

 

 

 

#älg #jakt #vildsvin #fyrtaggare #bock #rådjur


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Presentation


19 årig tjej som utbildar sig till Gårdsmästare, tävlar kaninhoppning, jagar och jobbar som Fältförsöksassitent!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards